Friday 28 January 2022

5 M MU’AHADAH, MUJAHADAH, MURAQABAH, MUHASABAH DAN MU’AQABAH.

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuhu

Dengan mengambil keberkatan bulan Rejab, ia menjadi satu renungan bagi kita apabila Nabi Muhammad SAW mengingatkan bahawa seseorang itu akan rugi jika esok sama dengan hari ini, walaupun dia dilaknat jika hari ini lebih teruk daripada semalam. Orang baru dikatakan bahagia, jika hari esok lebih baik dari hari ini.

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”  (Q.S. Al Hasyr: 18)

 


Membina hari esok yang baik, menurut ayat (wahyu Allah SWT) di atas dimulai dengan perintah bertakwa kepada Allah dan diakhiri dengan perintah yang sama. Ini membayangkan bahawa asas pemikiran, serta tempat untuk pergi untuk persiapan hari esok mestilah dengan taqwa. Orang-orang yang beriman harus mempunyai langkah-langkah jangkaan terhadap kemungkinan yang boleh berlaku esok akibat kecuaian hari ini.

 Seorang mukmin boleh meramal dan bersedia untuk hari esok yang lebih baik, dinamik, lebih mantap, lebih produktif daripada hari ini. Kesimpulannya, mesti ada peningkatan prestasi dari hari ke hari. Esok boleh bermakna masa depan dalam kehidupan yang singkat di dunia ini. Esok juga bermaksud hari esok yang benar, yang kekal di akhirat.

 Hari esok mesti direka untuk menjadi lebih baik daripada hari ini, dengan meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT, dengan melaksanakan lima "M"; iaitu Mu'ahadah, Mujahadah, Muraqabah, Muhasabah, dan Mu'aqabah.

 

 

1. MU’AHADAH

Mu'ahadah ialah mengingati perjanjian dengan Allah SWT. Sebelum manusia dilahirkan ke dunia, masih di alam ghaib iaitu di alam roh, Allah telah membuat "kontrak" tauhid dengan roh.

Akad tauhid ini berlaku apabila manusia masih dalam keadaan roh belum lagi berbentuk jirim (jasmani). Oleh itu, adalah logik bahawa manusia tidak pernah merasakan bahawa mereka telah membuat kontrak tauhid seperti itu. 

Mu'adah konkrit itu dilakukan oleh seorang mukmin kepada Allah setelah dilahirkan ke dunia, berupa ikrar kepada Allah. Bentuknya tercermin sedikitnya 17 kali sehari semalam, bagi orang yang melaksanakan shalat fardhu, sebagaimana tercantum dalam surat Al Fatihah ayat 5 yang berbunyi: “Iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in”. Yakni “hanya kepadaMu Ya Allah kami menyembah, dan hanya Engkaulah tempat kami bergantung pada permintaan dan permintaan pertolongan.”

Ikrar ini mengandungi ketinggian dan kemantapan aqidah. Mengakui bahawa tidak ada orang lain yang berhak disembah dan diminta pertolongan, melainkan Allah sahaja. Tidak ada suatu bentuk ibadah dan isti'anah yang boleh ditujukan kepada selain Allah SWT.

Mu'ahadah yang lain ialah ikrar manusia apabila mengucapkan kalimat "Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan sekalian alam."

 

2. MUJAHADAH

Mujahadah bermaksud bersungguh-sungguh dalam ibadah dan istiqamah dalam beramal, sesuai dengan apa yang diperintahkan Allah yang juga merupakan amanat dan tujuan penciptaan manusia. Dengan beribadah, manusia menjadikan dirinya 'abdun (hamba) yang dituntut untuk berbakti dan mengabdi kepada Ma'bud (Tuhan Yang Menjadikan) sebagai akibat manusia berkewajiban mengabdi (beribadah).

Mujahadah ialah satu cara menunjukkan ketaatan seorang hamba kepada Allah, sebagai bentuk keimanan dan ketakwaan kepada-Nya. Antara perintah Allah SWT kepada manusia ialah sentiasa berbakti dan bekerja secara optimum.

Hal ini dijelaskan dalam Al Qur'an Surah At Taubah ayat 5,

“Dan katakanlah, bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. ."

Orang yang sentiasa berusaha untuk merealisasikan imannya dengan beribadah dan beramal soleh dijanjikan akan mendapat petunjuk kepada kebenaran untuk menuju (keredhaan) Allah, hidayah dan rusyda yang dijanjikan Allah kepada mereka yang terus bermujahadah dengan istiqamah. Kecerdasan dan kebijaksanaan akan membimbing anda dengan sentiasa mengingati Allah SWT, tidak terpesona dengan godaan nafsu dan syaitan yang terus menggoda anda.

Keadaan batin mereka yang terus musyahadah (menyaksikan) keagungan Allah sangat tenang. Sehingga tidak ada kewajipan yang diperintahkan untuk melalaikan dan tidak ada larangan Allah yang dilanggar. Jiwa yang telah rusyda terus hadir dengan khusyuk'. Inilah sebenarnya yang dinamakan mujahidin 'ala nafsini wa jawarihihi, iaitu orang yang sentiasa serius dengan hati nurani dan gerak-gerinya.

Syeikh Abu Ali Ad Daqqaq berkata: "Sesiapa yang menghiasi zahirnya dengan mujahadah, Allah akan memperelokkan rahsia batinnya melalui musyahadah."

Imam Al Qusyairi an Naisaburi mengulas mujahadah seperti berikut: “Jiwa mempunyai dua sifat yang menghalangnya daripada mencari kebaikan; Yang pertama larut dalam mengikuti hawa nafsu, yang kedua mengingkari ketaatan."

Apabila jiwa ditunggangi nafsu, ia mesti dikawal dengan kawalan taqwa. Apabila jiwa berkeras untuk mengingkari kehendak Tuhan, ia mesti dilembutkan dengan menolak keinginan nafsunya. Apabila jiwa bangkit memberontak, ia mesti ditakluki dengan musyahadah dan istigfar. Sesungguhnya menahan lapar (berpuasa) dan bangun pada suku malam (tahajjud), adalah sesuatu yang mudah. Sedangkan memupuk akhlak dan membersihkan jiwa daripada sesuatu yang mencemarkannya adalah amat sukar.

 

Mujahadah adalah satu kemestian yang wajib dilakukan oleh sesiapa sahaja yang inginkan kebersihan jiwa dan kematangan iman dan taqwa.

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (yaitu) apabila dua malaikat mencatat amal mereka, seorang duduk di sebelah kanan dan seorang lagi duduk di sebelah kiri. Dia tidak mengucapkan sepatah kata pun kecuali ada malaikat penjaga di dekatnya yang selalu hadir.” (Q.S. Qaf: 16-18).

 

3. MURAQABAH

Muraqabah bermaksud perasaan sentiasa diawasi oleh Allah SWT sehingga dengan kesedaran ini mendorong manusia untuk sentiasa tekun melaksanakan perintah dan menjauhi larangan-Nya. Hakikatnya, manusia sejati sentiasa mendambakan dan mendambakan kebaikan serta menjunjung nilai-nilai kejujuran dan keadilan, walaupun tiada siapa yang melihatnya. 

Berhemat (introspeksi) ialah kesedaran. Kesedaran ini semakin terpelihara dalam diri seseorang hamba sekiranya dia yakin Allah SWT sentiasa memerhatinya. Syeikh Ahmad bin Muhammad Ibn Al Husain Al Jurairy berkata, “Jalan menuju kejayaan dibina di atas dua bahagian. Pertama, anda hendaklah memaksa jiwa anda untuk muraqabah (perasaan diawasi) oleh Allah SWT. Kedua, pengetahuan yang anda miliki harus muncul dalam tingkah laku harian anda." 

Syeikh Abu Uthman Al Maghriby berkata, "Abu Hafs berkata kepadaku, 'Apabila kamu duduk mengajar orang, jadilah penasihat hati dan jiwamu sendiri dan jangan biarkan dirimu tertipu oleh orang ramai yang berkumpul di sekelilingmu, kerana mungkin mereka hanya melihat. zahir kamu, sedang Allah SWT memperhatikan bentuk batin kamu." 

Dalam setiap keadaan seorang hamba tidak akan pernah terlepas dari ujian yang mesti dihadapi dengan sabar, serta nikmat yang perlu disyukuri. Muraqabah tidak terlepas dari kewajiban yang diwajibkan Allah SWT yang wajib dilaksanakan, dan larangan yang harus dijauhi.

Muraqabah dapat membentuk mental dan keperibadian seseorang agar menjadi manusia yang jujur. Jujurlah dengan diri sendiri walau sekecil apa pun dan di mana pun anda berada.

Kejujuran dan keikhlasan adalah dua perkara yang mesti anda sedari dalam hidup anda. Ia akan memberi manfaat kepada anda. Ikatlah perkataanmu, baik zahir maupun batin, kerana malaikat sentiasa mengawalmu. Allah SWT mengetahui segala isi hati.

Anda harus malu kepada Allah SWT pada setiap kesempatan dan syariat Allah SWT harus menjadi pedoman dalam kehidupan sehari-hari. Jangan ikut hawa nafsu dan bisikan syaitan, jangan sesekali melakukan riya' dan nifaq. Tindakan itu adalah sia-sia. Jika anda berbuat demikian anda akan terseksa.

Kamu berdusta, padahal Allah mengetahui apa yang kamu rahsiakan. Bagi Allah tidak ada perbezaan antara yang tersembunyi dan yang nyata, semuanya adalah sama. Bertaubatlah kepada-Nya dan mendekatkan diri kepada-Nya (Bertaqarrub) dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya.”

“Dan bahwasanya seorang manusia tidak memperoleh selain dari apa yang diusahakannya, dan diperlihatkan (kepadanya) usahanya. Kemudian dia akan dibalas dengan pahala yang paling sempurna, dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahan (segala sesuatu), dan Dialah yang menjadikan manusia tertawa dan menangis, dan Dialah yang mematikan dan menghidupkan.” 

(Q. S. an-Najm: 39-44)

 

4. MUHASABAH

Muhasabah bermaksud muhasabah diri, menghitung diri(Introspeksi) dengan amal yang telah dilakukan. Beruntunglah manusia adalah manusia yang mengenal dirinya, dan selalu mempersiapkan diri untuk kehidupan abadi di masa yang akan datang.

Dengan melaksanakan Muhasabah, seorang hamba akan sentiasa menggunakan masa dan peruntukan hidupnya dengan sebaik-baiknya, dengan penuh perhitungan baik mahdhah mahupun amal soleh yang berkaitan dengan kehidupan bermasyarakat. Allah SWT memerintahkan hamba untuk sentiasa introspeksi diri dengan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Diriwayatkan bahawa pernah Sayyidina Ali bin Abi Talib r.a. menunaikan solat subuh. Selesai memberi salam, dia memandang ke kanan dengan hati yang sayu. Dia merenung di tempat duduknya sehingga matahari terbit, dan berkata;

“Demi Allah, aku telah melihat para sahabat (Nabi) Muhammad SAW. Dan sekarang saya tidak nampak apa-apa yang menyerupai mereka sama sekali. Mereka dahulu berdebu dan pucat, bermalam mereka bersujud dan berdiri kerana Allah, mereka membaca kitab Allah dengan berselang-seli (mengganti tempat) tapak kaki dan dahi mereka apabila mereka menyebut Allah, mereka menggeletar seperti pohon yang bergoyang ditiup angin, mata mereka terpejam. air mata yang mengalir membasahi pakaian mereka dan manusia kini kelihatan lalai (berbanding dengan mereka).”

Muhasabah boleh dilaksanakan dengan memperbanyakkan ubudiyah dan memanfaatkan masa dengan sebaiknya. Bercerita tentang masa, seorang ulama bernama Malik bin Nabi berkata; “Subuh tidak terbit suatu hari, melainkan dia berseru, “Wahai anak cucu Adam, aku adalah makhluk baru yang menjadi saksi atas usahamu. Gunakan saya kerana saya tidak akan kembali sehingga hari kiamat."

Waktu terus berlalu, diam seribu bahasa, sehingga manusia sering tidak menyedari kehadiran masa dan melupakan nilainya. Allah swt bersumpah dengan pelbagai kalimah yang menunjuk kepada waktu seperti Wa Al Lail (malam), Wa An Nahr (siang), dan lain-lain.

 Masa adalah modal insan utama. Jika tidak digunakan dengan betul, masa akan terus berlalu. Banyak sekali hadis Nabi SAW yang memperingatkan manusia agar menggunakan masa dan menguruskannya dengan sebaik mungkin.

 "Dua nikmat yang banyak manusia sia-siakan: Kesihatan dan peluang (masa lapang)."

(H.R. Bukhari melalui Ibnu Abbas r.a).

 

5. MU’AQABAH

Muaqabah bermaksud memberi sekatan terhadap diri sendiri. Jika dia melakukan kesalahan atau sesuatu yang berdosa, maka dia segera menghapuskannya dengan sedekah yang lebih utama walaupun terasa berat seperti berinfaq dan sebagainya.

Kedua-duanya,  kesalahan dan dosa adalah sesat. Oleh itu, agar manusia tidak sesat, hendaklah manusia bertaubat kepada Allah, beramal dengan norma-norma yang telah ditentukan untuk membawa kepada keringanan dan keampunan Allah. Bergelumang dan hanyut dalam rasa bersalah adalah perbuatan yang melampaui batas dan mesti ditinggalkan.

Dalam ajaran Islam, orang yang baik ialah orang yang apabila melakukan kesalahan, segera mengakui kesalahannya, kemudian bertaubat, dalam erti kata kembali ke jalan Allah dan berniat serta berusaha keras untuk tidak mengulanginya untuk kedua kalinya.

 

Wallahu'alam

XXX 2022

 

 Ref:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/07/13/5-m-muahadah-mujahadah-muraqabah-muhasabah-dan-muaqabah/

 

HADIS DAN KISAH BELASAH DAN BUNUH SYAITAN JENIS JIN

  *HADITH 1   RASULULLAH SAW INGIN MENGIKAT JIN IFRIT* "Sesungguhnya jin ifrit telah meloncatiku semalam - atau beliau bersabda d...